خدمات فرهنگی باید تقویت کننده مفهوم زیارت باشد
به گزارش خبر رادیو زیارت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خدمات فرهنگی - اجتماعی در شهر مشهد مقدس باید تقویت کننده مفهوم زیارت باشد، چرا که آنچه در حوزه زیارت ماندگار می شود اثرات و برکات معنوی و تربیتی آن بر زائر است.
محمد حسینزاده در نشست کمیته فرهنگی خراسان رضوی، افزود: اگر این فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی منطبق بر مفهوم حقیقی زیارت به خوبی طراحی شود نه تنها بر زائران بلکه بر مجاوران نیز اثر مثبت گذاشته و رفتار آنان را تغییر می دهد. وی با اشاره به وظایف این کمیته و دستگاههای فرهنگی تصریح کرد: آنچه ما می توانیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی فراهم کنیم، این است که همه ذهن زائر را بر حوزه زیارت متمرکز کنیم، در این راستا فضاهای اجتماعی و فرهنگی باید طوری طراحی شود که ذهن زائری که به سمت مشهدالرضا حرکت می کند به بعد معنوی زیارت سوق یابد، اگر این فضاها ذهن زائر را از زیارت دور کند باید مدیریت کنیم که اصلاح و بازطراحی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در مشهد مغناطیسی به نام حرم مطهر امام رضا(ع) داریم و همه زائران و مجاوران باید حول این مغناطیس اصلی قرار بگیرند، اگر جهت یکی از آنان فرق کند، این شرایط به کلی تغییر می کند، خدمات فرهنگی و اجتماعی که در حوزه زیارت فراهم می کنیم باید درست، پیوسته، متصل و تقویت کننده مفهوم زیارت باشد، همه فعالیتهای فرهنگی هنری، سرود، تئاتر، تبلیغات شهری، کتاب همه باید در مسیر تقویت مفهوم زیارت باشد هم گفتمان ایجاد شود، هم رهنمون دهد و هم زیارت انجام شود.
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: زیارت گوهر و سرمایه ای است که هم در نگاه ارزش های ملی، هم در عرصه های معرفتی، هم در ارزش های انقلابی و هم در فرهنگ بومی می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با اشاره به تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا و منع سفر ناشی از این بیماری، افزود: 2 سال سفرهای نوروزی تقریبا تعطیل بود اما با توجه به بهبود شرایط و بازگشایی ها باید برای نوروز 1401 از هم اکنون با توجه به الزامات شیوع بیماری برنامه ریزی شود.
وی بر ارتقای فرهنگ میزبانی، تولید محتوا و محصول، برگزاری رویدادهای فرهنگی با توجه به نوآوری و خلاقیت تاکید کرد و گفت: اگر رویکردهای فرهنگی خدمت به زائران فعال نباشد و در حوزه های مختلف طرح و برنامه نداشته باشیم با استانهای دیگر فرقی نخواهیم داشت، باید کمیته فرهنگی فعال بوده و با استفاده از ظرفیت های فرهنگی همه دستگاهها، در همه حوزه های فرهنگی اجتماعی، امر به معروف، عفاف و حجاب، تبلیغات شهری و سایر موضوعات طرح های ابتکاری و تاثیرگذار داشته باشد.