نمایه متنی سخنان رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور
نمایه و اهم نکات بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در قالب یادداشتی توسط مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیوزیارت تهیه شده است.
به گزارش رادیوزیارت، در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلامالله علیها، جمعی از بانوان فرهیخته، مادران برگزیده و فعالان عرصههای فرهنگی، اجتماعی و علمی، صبح امروز (چهارشنبه) با حضرت آیتالله خامنهای دیدار کردند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی با تشریح مقام و جایگاه اصلی زن در نظام اسلامی موضع جمهوری اسلامی را در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن به تفصیل بیان نمودند. ایشان همچنین به برخی از ادعاهای غربیان در این زمینه پاسخ گفتند.
آنچه که در ذیل می آید نمایه و اهم نکات بیانات مقام معظم رهبری است که در قالب یادداشتی توسط احمد عارفخانی فعال فرهنگی و مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیوزیارت تهیه شده است تا برای فعالان رسانه ای و فرهنگی قابلیت استفاده موضوعی قرار گیرد که باهم می خوانیم:
موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن
تساوی زن و مرد در نگاه انسانی و جنسیتی
حقوق و تکالیف زن و مرد در اسلام
نظام عمیقاً مردسالار سرمایهداری غربی
مبنای اصلی نظام سرمایه داری
سوءاستفاده اساسی غرب از زن
نگاه لذتجویانه دیگر ضربه اساسی غرب به زن
آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است
اشتباه بودن نگاه آزادی ارتباط زن و مرد در غرب
نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن
تبیین و افشای نگاه فاجعهآمیز غرب به مسئله جنسیت و زن کاری ضروری
تشکیل خانواده بر اساس یک قانون عام در آفرینش یعنی قانون زوجیت است
نقش زن در خانواده
مهمترین و اصلیترین وظیفه زن ، دو نقش مادری و همسری
وضعیت خانواده در غرب متلاشی[است]
حجاب بیتردید یک ضرورت شرعی و خدشهناپذیر است
خدمات جمهوری اسلامی به زنان مقولهای مهم و فراموشنشدنی[است]
تلاشهای فراوان در قضایای اخیر علیه حجاب
ابراز تأسف از ظلم به زنان در بعضی از خانوادهها
هفت تن از زنان حاضر در این دیدار که به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
مهمترین نکات مطرح شده در سخنان میهمانان این دیدار
موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن
مطالبهگری و هجوم است .
زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعاً مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است.
امیدواریم دیدگاههای اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکار عمومی غرب اثر بگذارد.
تساوی زن و مرد در نگاه انسانی و جنسیتی
جزو مسلمات اسلام[است].
در ارزشگذاری اسلامی و انسانی، هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.
حقوق و تکالیف زن و مرد در اسلام
متفاوت اما متعادل [است].
تفاوتهایی در طبیعت زنانه و مردانه وجود دارد که در مسئولیت پذیری فردی در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعاً زن یا مرد نباید برخلاف این طبیعت رفتار کند.
تکالیف زن و مرد در جامعه و مسائل اجتماعی «وظایفی یکسان اما در نقش ها و شکل های متفاوت»[است].
به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش های متفاوت مکلف به دفاع بودند که زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به این وظیفه دشوار عمل کردند.
نظام عمیقاً مردسالار سرمایهداری غربی
نظام عمیقاً مردسالار سرمایهداری غربی.
در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند.
غربیها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می دهند.
مبنای اصلی نظام سرمایه داری
برتری سرمایه بر انسان[است].
در این دیدگاه هر کسی بتواند بیشتر ثروت اندوزی کند، ارزش ماهوی بیشتری دارد .
طبعاً با توجه به خصوصیات مردان در سرمایه اندوزی، نظام سرمایه داری، نظامی مردسالارانه می شود.
سوءاستفاده اساسی غرب از زن
«عرصه کار».
«نگاه لذتجویانه به زن» .
هدف اصلی مطرح شدن مسئله آزادی زنان در غرب، کشاندن آنها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده شود.
جنجال آزادی بردگان سیاهپوست در جنگ های خونین داخلی امریکا در قرن 19 نمونه دیگری از تقلب و سوءاستفاده نظام سرمایه ای از مضامین ارزشمند[است].
در آن ماجرا نیز سرمایه داران شمال امریکا، سیاهپوستان مزارع جنوب را به اسم آزادی به شمال کشیدند و با دستمزدهای کم آنان را به کار گرفتند.
نگاه لذتجویانه دیگر ضربه اساسی غرب به زن
در این ماجرای واقعاً غم انگیز، نظام سرمایهداری با استفاده از انواع روشها، زن را قانع میکند که منفعت و ارزش او در رفتاری است که جذابیتهای جنسیاش را برای مردان کوچه و خیابان، برجستهتر و بیشتر کند و این، بزرگترین ضربه به حیثیت و جایگاه زن است.
تلاش زنان غربی برای الگو قرار دادن و اصالت دادن به خواسته های مردان را، نتیجه نگاه مردسالارانه نظام سرمایه داری دانستند[است].
برخلاف این نگاه منحط، پروردگار در قرآن کریم زن را الگوی مردان می نامد و می فرماید زن نوح و زن لوط الگوی مردان و زنان کافرند و زن فرعون و حضرت مریم الگوی همه زنان و مردان مؤمن.
آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است
ادعای غرب درباره دفاع از حقوق زنان ، نهایت وقاحت [است].
آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است .
انسان شرم می کند از برخی ماجراها در غرب حتی نام ببرد.
اشتباه بودن نگاه آزادی ارتباط زن و مرد در غرب
همین ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان غربی شده است.
بهگونهای که خودشان هم می گویند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خیابان و محیط کار و محیط درس، به تشکیلات منظم و آهنین ارتش هم کشیده و روز افزون شده است.
نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن
تجارت و برده داری جنسی.
شکسته شدن همه حد و مرز های اخلاقی و عرفی .
قانونی کردن مسائلی مانند همجنسبازی .
[این موارد]در همه ادیان الهی حرام است.
بنابراین اجتناب شدید از نگاه غربی در مقوله زن، از واجبات عملی است.
تبیین و افشای نگاه فاجعهآمیز غرب به مسئله جنسیت و زن کاری ضروری
ابراز خرسندی از حضور متکثر زنان دانشمند، فرزانه و مؤمن در کشور.
با استفاده از ارتباطات مجازی، نگاه اسلام به مسئله زن و مرد را در قالب گزارههای کوتاه و گویا و ابتکارهایی مانند هشتگسازی، تنظیم و به تشنگان این حقایق بخصوص در کشورهای اسلامی عرضه کنید.
تشکیل خانواده بر اساس یک قانون عام در آفرینش یعنی قانون زوجیت است
این نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلی و مارکسیستی است که میگوید حرکت ناشی از تضاد است .
چرا که در منطق اسلام، حرکت از جمله ادامه نسل برخاسته از زوجیت و همراهی است که این نظریه نیاز به کار جدی و اساسی دارد.
علت تعیین ضابطه و قانون برای زوجیت و تشکیل خانواده در اسلام و سایر ادیان الهی جلوگیری از اغتشاش و بیقاعدگی [است].
رعایت این ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه میشود چرا که خانواده سلول تشکیل جامعه است.
نقش زن در خانواده
زن به گلی و عطر خوشبو و هوای تنفس در فضای خانه تشبیه[شده است].
چنانچه زن در خانه داوطلبانه مایل به انجام کار باشد، اشکالی ندارد.
اما به تصریح روایات، زن در خانه همچون یک کارگر نیست که دیگران بتوانند او را به انجام کار وادار کنند.
دو نقش اصلی زن در خانه نقش مادری و نقش همسری[است].
زن در نقش همسری مظهر عشق و آرامش برای مرد است .
در نقش مادری، زن صاحب حق حیات است چرا که فرزندان خود را متولد میکند و با عشقی بیبدیل آنها را پرورش میدهد.
ضمن اینکه مادران بیش از همه عامل انتقال عناصر هویت ملی و افشاننده بذرهای ایمان و اخلاق در فرزندان هستند.
مهمترین و اصلیترین وظیفه زن ،دو نقش مادری و همسری
مهمترین و اصلیترین وظیفه زن را دو نقش مادری و همسری، یعنی نقش خانهداری [است].
البته خانهداری به معنی خانهنشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی نیست.
بلکه یعنی زن هر کار دیگری که ذیل اصالت خانهداری امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.
خانواده بدون حضور و احساس تکلیف زن قابل اداره شدن نیست .
برخی گرهها جز با سرانگشت ظریف زن باز نمیشود.
همچنانکه هیچ زنی در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان کار اداری، تردید ندارد در اهمیت تربیت اخلاقی و ایمانی فرزند نیز تردیدی نیست و چنانچه زن ناگزیر از انتخاب یکی از دو عرصه باشد، خانواده مهمتر است.
البته برخی کارهای اجتماعی فریضههایی برتر از هر کار دیگری[است].
گاهی اهمیت یک فریضه حتی از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است.
وضعیت خانواده در غرب متلاشی[است]
این خطر، صدای اعتراض متفکران خیرخواه و مصلح غربی را نیز بلند کرده است .
اما سرازیری فروپاشی تدریجی خانواده در غرب به قدری تند است که امکان توقف یا اصلاح آن وجود ندارد.
حجاب بیتردید یک ضرورت شرعی و خدشهناپذیر است
اما این ضرورت خدشهناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمیکنند به بیدینی یا ضدانقلابی متهم شوند.
چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیفالحجاب است، متهم میکنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند.
اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت میکنند.
ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمیشود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم.
همه ما هم نقصهایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.
خدمات جمهوری اسلامی به زنان مقولهای مهم و فراموشنشدنی[است]
پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشتشمار بودند .
انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد به نحوی که دانشجویان دختر از پسر در برخی سالها پیشی گرفته [است] .
تعداد بسیار زیادی از زنان در شاخههای مختلف علم و فناوری مشغول کار هستند.
درخشش دختران ایران در میادین جهانی ورزش عرصه دیگری از پیشرفتهای پس از انقلاب زنان [است].
بهترین تبلیغ برای حجاب این است که دختر ورزشکار ما قهرمان میشود و پرچم کشورش را در مقابل دوربینهای بینالمللی بالا می برد آن هم در حالی که با حجاب بر روی سکوی قهرمانی ایستاده است.
تلاشهای فراوان در قضایای اخیر علیه حجاب
چه کسی در مقابل این تلاشها و فراخوانها ایستادگی کرد؟.
خود زنها بودند که ایستادند.
آنهم در حالی که بدخواهان امیدشان به همین زنهای اصطلاحاً بدحجاب بود تا کشف حجاب کنند .
اما زنان این کار را نکردند و در دهان تبلیغکنندهها وفرستندگان فراخوان زدند.
ابراز تأسف از ظلم به زنان در بعضی از خانوادهها
گاهی مردان با تکیه به توان جسمی خود به زنان ظلم میکنند.
در این موارد برای حفظ خانواده قوانین مربوط به خانواده باید آنچنان محکم و قوی و حامی طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد.
البته مواردی نیز وجود دارد که زن ظلم میکند که اندک و محدود است.
هفت تن از زنان حاضر در این دیدار که به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
عاطفه خادمی؛ پژوهشگر و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی کشور.
پریچهر جنتی؛ نویسنده و خانهدار.
مریم نقاشان؛ حقوقدان فعال در محاکم قضایی آلمان.
مهدیهسادات محور؛ برنده جوایز ملی و بینالمللی سینمای مستند.
شهرزاد زادهمدرس؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
نگین فراهانی؛ کنشگر حوزه دختران نوجوان.
سارا طالبی دکتری علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علمیه.
مهمترین نکات مطرح شده در سخنان میهمانان این دیدار
لزوم توسعه زیستبومهای تخصصی زنان.
حفظ و ترویج الگوهای مناسب شهری برای توسعه فرهنگ صحیح.
توسعه تعاونیهای زنانه.
اصلاح نگاه به فرهنگ خانهداری در دستگاههای مختلف بویژه نظام آموزشی کشور.
ارائه تصویر روشن از زن ایرانی به غرب.
لزوم بکارگیری مطلوب زنان موفق در سطوح مدیریتی کشور.
ضرورت حضور زنان فرهیخته در شوراهای عالی و نهادهای مرجع تصمیمساز.
ضرورت تبیین مزیت نسبی زن تراز جمهوری اسلامی.
اصلاح بازنمایی زنان در تولیدات رسانهای.
ضرورت اصلاح مشوقهای سیاست افزایش جمعیت متناسب با نیازهای واقعی مادران.
توسعه امکانات مورد نیاز مادران از جمله اتاقهای کودک در دانشگاهها و مراکز عمومی.
لزوم تأسیس قرارگاه رسانهای زنان.
لزوم احیا و تجهیز بیمارستانهای تخصصی زنان و حمایت از کادر درمان مختص بانوان.
ضرورت ساخت و ترویج الگوهای تراز دخترانه برای نسل نوجوان.
زمینه سازی حاکمیتی برای فعالیت مجتهدان زن حوزههای علمیه و ضرورت توسعه امر تبلیغ در حوزههای علمیه بانوان.